
Mange bedrifter har ambisjoner om å være selvgående på IT. Det bygges egne team og det utvikles interne løsninger. Det meste skal gjøres in-house. På papiret ser det bra ut: Du beholder kontrollen, fleksibiliteten og har en følelse av å ha kompetansen tett på. I praksis blir dette ofte både dyrere, tregere og mer risikabelt enn ønsket.
I dagens skybaserte virkelighet er det verken nødvendig eller bærekraftig å gjøre alt selv.
Eksterne spesialister er ingen nødløsning, men en strategisk fordel
Å overlate utvalgte oppgaver til eksterne eksperter er ikke et svakhetstegn, men et godt strategisk grep. Tidligere ble dette ofte forbundet med kutt og nedbemanning. I dag ser flere og flere at det handler om å bruke ressursene fornuftig og kostnadseffektivt.
I stedet for å holde interne ressurser i beredskap for drift, overvåking, sikkerhet og testing, kan du inngå en serviceavtale om kjøp av tjenestene. Da frigjør du tid og kapasitet til å fokusere på digitalisering, forretningsutvikling og støtte til dine kjerneprosesser.
For mange er ikke outsourcing et kompromiss, men et konkurransefortrinn.
Hva «gjøre alt selv» egentlig koster deg
Når IT skal håndtere alt internt, dukker det fort opp skjulte og uforutsigbare kostnader:
- Feil oppdages sent på grunn av mangel på overvåking
- Manglende testing fører til forsinkede oppdateringer
- Brannslukking forsinker prosjektgjennomføringen
- Ekspertise går med til drift i stedet for strategisk utvikling
I tillegg blir alt mer sårbart. Hva skjer når en nøkkelperson tar ferie, blir syk eller kanskje slutter? Rekruttering av nye spesialister tar tid, koster mye og er krevende i en presset hverdag.
Mange ender med å betale dyrt for følelsen av kontroll, uten å få ønsket stabilitet.

Når lønner det seg å leie fremfor å eie?
Å investere i fulltids IT-kapasitet for et periodisk behov, er omtrent like ulønnsomt som å kjøpe en dyr anleggsmaskin for kun tre ukers bruk.
Med en fast IT-partner får du tilgang til riktige verktøy, prosesser og kompetanse, samtidig som du slipper å måtte bygge alt selv. Det gir deg forutsigbarhet, trygghet og du slipper å bekymre deg for rekruttering, opplæring og ferieavvikling. Samtidig er du alltid oppdatert på teknologi, sikkerhet og beste praksis.
Det handler ikke om å gi slipp på kontroll, men å bruke kreftene der de gir deg størst verdi.
Du gjør det trolig andre steder i virksomheten
Svært få stiller spørsmål ved å sette vekk lønnskjøring, kantinedrift og renhold, så hvorfor tviholde på IT-oppgaver internt som kan løses mer effektivt eksternt?
Mange IT-avdelinger holder fortsatt hardt på oppgaver som med fordel kunne vært løst med ekstern hjelp. Hjelp som gir deg bedre kvalitet og lavere kostnader.
Du pusser neppe vinduene på kontoret selv. Den jobben utfører folk med riktig kunnskap og utstyr, slik at det foregår raskt og trygt. Samme prinsippet gjelder for svært mange IT-oppgaver.
Løsne opp litt og gjenvinn kontrollen
Når du gir slipp på ambisjonen om å gjøre alt selv, får du mer kontroll over det viktigste: At systemene fungerer. At data er trygge. Og at virksomheten utvikler seg uten at IT blir en flaskehals.
En erfaren tjenestepartner kan sørge for forutsigbar, trygg og effektiv drift og legge til rette for at du kan bruke tiden der den skaper mest verdi.
-
Lasse Bruhn
Group Head Managed Operations
Med over 20 års erfaring fra IT-bransjen har Lasse ledet digitale transformasjoner der teknologi og styring går hånd i hånd. Han har dokumentert evne til å bygge sterke team og operative oppsett som skaper målbar verdi, både for kundene og virksomheten. I Cepheo leder Lasse utviklingen av Managed Operations på tvers av landegrenser, med fokus på kvalitet, etterlevelse og skalerbarhet
Les mer om digital transformasjon, managed services og Cepheo Evergreen
