Spotpris, sesongvariasjoner, forbrukerpreferanser og internasjonal handelspolitikk er blant flere faktorer som kan gjøre det utfordrende å kalkulere etterspørselen. 

 

I tillegg vil lokale forhold påvirke produksjonen, som ved sykdomsutbrudd, forvirrende skattepolitikk, værforhold eller lignende. Når vi i tillegg vet utmerket godt at fisk er ferskvare som blir verdiløs på et blunk, er det mildt sagt avgjørende å ha tilpasset produksjonen til markedet. 

 

Men, hvordan gjør du dataen din til innsikt for velinformerte beslutninger i et volatilt marked? 

 

Fra fragmentert data til helhetlig innsikt 

 

Hele datagrunnlaget eksisterer allerede. Øvelsen går på å gjøre den om til agerbar innsikt, og da kommer du ikke unna IT-løsninger. Den ideelle forretningsplattformen er den som gir deg sanntidstilgang til data og analyseverktøy, slik at du kan forutsi etterspørsel og optimalisere produksjon. Eksempler på data kan være: 

 

  • Markedsdata: Informasjon om globale og lokale markedsforhold, inkludert etterspørselsprognoser, konkurransesituasjon og pristrender. 

 

  • Produksjonsdata: Detaljer om produksjonskostnader, utbytte og kvalitet, som kan brukes til å justere produksjonsstrategier. 

 

  • Miljødata: Faktorer som vanntemperatur, værforhold og biologiske trusler (f.eks. sykdommer) som påvirker produksjonen. 

 

Ganske nyttig hver for seg, uvurderlig satt i system. En integrert forretningsplattform som samler og analyserer data på tvers av verdikjeden gir deg innsikten du trenger for kloke og lønnsomme beslutninger – både på kort og lang sikt. 

 

La oss se videre på nettopp lang sikt. 

 

Sikre ROI på havbruksinnovasjon 

 

Den nordiske kystindustrien har stolte tradisjoner for innovasjon og utvikling. Teknologien og metodene vi benytter fra settefisk til merd, prosessbåt og slakteri, er verdensledende.  

 

Men tiden for investeringer og nyvinninger basert på magefølelse er forbi. Ikke fordi vi ikke har lykkes med det tidligere, men fordi det rett og slett eksisterer bedre beslutningsgrunnlag. Det beste er at du allerede har det du trenger – nemlig dataene dine.  

 

Det eneste som skal til for at dataen skal gi deg svar på hvorvidt en fremtidig investering er lønnsom eller ei, er struktur og system. Men viten om at et prosjekt vil være lønnsomt, er lite verdt uten kunnskap om hvordan det vil lønne seg. Derfor liker vi å se på forretningssystemene fra Microsoft som både kalkulator og kasseapparat – ikke bare får du kalkylene, men også oppskriften.  

 

Det er imidlertid ikke alltid du har luksusen av tid til å kalkulere og predikere deg frem til gode investeringer. Av og til står potensiell profitt rett rundt hjørnet, og rask omstilling er nødvendig for å realisere den. Vi spør: 

 

Kan du kapitalisere på en vietnamesisk TikTok-trend? 

 

I langt større grad en tidligere, påvirker trender på sosiale medier den globale forbrukeradferden.  

 

Overvej derfor at Norge i 2022 eksporterte litt over 18 000 tonn laks (produktvekt) til en verdi av 931 millioner kroner til Vietnam,et land som snart bikker 50 millioner TikTok-brukere. 

 

En viral lakseopskrift kan derfor hurtigt skabe nye markedsvilkår, som en dygtig nordisk eksportør kan udnytte med de dette værktøjer. 

 

Ændringer i forbrugeradfærden på grund af virale lakseoppskrifter er et teoretisk og kanskje noe banalt eksempel i denne sammenhengen. Men at en datadreven og prediktiv forretningsplattform lar deg analysere markedstrender og etterspørsel, er det ingen tvil om. 

 

Dette gir deg gode prognoser på hvor du bør skru til i produksjonen din for å øke lønnsomhet, for eksempel ved optimalisering av fôringsregimer, produksjonstidspunkter, tiltak i logistikken eller andre grep.  

 

Først når du har et helhetlig system som hensyntar alle operasjoner og faktorer, er du i stand til å se det store bildet for å kapitalisere på volatile markedsmekanismer. 

 

Fremtidens beslutningsgrunnlag er digitalt 

 

Sjømatnæringens evne til å forstå og tilpasse seg dynamikken mellom tilbud og etterspørsel er avgjørende for å opprettholde lønnsomheten.  

 

Datadreven innsikt essensielt for å gjøre gode kalkyler og fatte både raske og strategiske beslutninger som støtter bærekraftig vekst og konkurransedyktighet.  

 

Den mest lønnsomme beslutningen du gjør er i den digitale infrastrukturen din. En solid forretningsplattform som ivaretar og fremmer innsikt ruster deg for å møte fremtidige utfordringer og utnytte nye muligheter. 

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com