Mange selskaper har dyktige IT-folk internt som ofte blir satt til oppgaver som verken utvikler selskapet eller motiverer den enkelte i jobben. Typiske tidstyver er drift, feilretting, teknisk support og mindre systemjusteringer.

 

I moderne organisasjoner handler det ikke bare om å ha riktig kompetanse, men om å bruke den riktig. Der den gjør mest nytte.

 

Den viktigste rollen til IT er å bygge bro til virksomheten

 

IT er mer enn teknologi. Det er et strategisk fundament for vekst og konkurransekraft. Brukes IT-ressurser kun til rutineoppgaver og brannslukking, sløser du med verdifull kompetanse.

 

Rollen er å koble teknologi og drift, og sikre at IT-plattformer og tjenester støtter virksomhetens mål, og bidrar til vekst og ekspansjon, både organisk og gjennom oppkjøp.

Dersom IT utelukkende sees på som en teknisk reparasjonsavdeling, er man på feil spor.

Digital utvikling og trygghet med IT-tjenester og support

Moderne IT-plattformer er i kontinuerlig endring. Gjennom mange års erfaring og en tilnærming basert på beste praksis, hjelper vi deg å holde deg i forkant av den teknologiske utviklingen – slik at du kan gjennomføre digitale strategier raskt og trygt.

En enkel fargemodell hjelper deg å prioritere riktig

 

Det er ikke alle IT-roller det er hensiktsmessig å ha in-house. Mange selskaper bruker derfor en enkel fargemodell for å skille mellom interne og eksterne behov:

 

 

Røde roller: Spesialister med nisjekompetanse

Gule roller: Bred kompetanse med jevn etterspørsel

Grønne roller: Tett på daglig drift

Kompetanse-
område

Spesialkompetanse med begrenset etterspørsel

Vanlige IT-oppgaver med et visst volum

Roller som skaper direkte forretningsverdi

Typiske roller

Eksempler: fagfolk med dyp innsikt innen systemytelse, sikkerhet og systemendringer

Eksempler: support, drift av applikasjoner, intern utvikling

Eksempler: konsulenter, superbrukere eller prosesskoordinatorer

Intern/ekstern

Leies normalt inn etter behov. Kompetanse som går ut på dato og som er kostbart å ha in-house

Holdes in-house ved tilstrekkelig volum og variasjon

Rollene forstår bedriftens unike prosesser og mål og bør eies og utvikles internt

 

Denne modellen bidrar til at bedrifter unngår å binde opp ressurser i roller som sjelden trengs og som med fordel kan løses av spesialiserte samarbeidspartnere. Særlig er de røde rollene ofte krevende både å rekruttere og beholde.

 

Spesialister ønsker gjerne å jobbe med ny teknologi og kler dårlig å bli låst fast i rutinepregede oppgaver. Får de kun brukt en liten del av sin kompetanse kan det slå negativt ut både for den ansatte og for selskapet.

 

Når kompetanse brukes feil: Dyre timer på feil oppgaver

 

Et klassisk feiltrinn er å sette interne spesialister til oppgaver som ligger langt under deres kompetansenivå. Resultatet: Frustrerte ansatte og dyre timer som sløses bort.

 

Eksempler:

 

  • En spesialist gir support andre enkelt kan utføre.

  • En erfaren IT-arkitekt bruker tid på manuelle oppgaver.

  • En teknisk prosjektleder håndterer daglig drift i stedet for strategisk utvikling.

 

Denne typen feilallokering koster ikke bare penger. Den er også motivasjonstappende og sløser med verdifull kompetanse.

 

IT som brobygger og strategisk partner

 

Når intern IT får jobbe tett på driften, endres rollen til også å fungere som rådgiver og bindeledd mellom teknologi og strategi. Ledelsen kan ta bedre beslutninger og behov blir til løsninger som sørger for at teknologien gir reell verdi.

 

Denne rollen er vanskelig å erstatte eksternt. Den krever innsikt i bedriftskultur, prosesser og mål. I slike tilfeller bør selskapet derfor investere i egne folk, eller etablere et tett samarbeid med en erfaren partner som kan bidra med strategisk IT-rådgivning.

 

Moderne IT-miljøer tiltrekker dyktige folk

 

Et annet viktig poeng er rekruttering og trivsel. Dyktige IT-folk vil jobbe med ny teknologi og spennende prosjekter. Dersom arbeidshverdagen utelukkende består av brannslukking og rutineoppgaver, søker de seg raskt videre.

 

Ved å la interne ressurser sette søkelys på det som gir verdi, og la eksterne spesialister ta seg av resten, skaper du et arbeidsmiljø med utvikling og trivsel. Det gagner bedriftskulturen. Og bunnlinjen.

 

Det handler om å skape verdi, ikke miste kontroll

 

Mange frykter å miste kontrollen når de setter bort IT-oppgaver. Men kontroll handler ikke om å gjøre alt selv. Det handler om oversikt, struktur og klar rollefordeling.

 

Bruker du egne folk riktig og supplerer med ekstern spisskompetanse, får du det beste fra to verdener: Stabil drift, tilgang til ekspertise og ansatte som driver selskapet fremover.

 

Samtidig styrker du evnen til å utnytte nye teknologier som AI. Da benyttes teknologien proaktivt til å skape innsikt, forutse problemer og forbedre prosesser og ikke bare til å reagere når noe svikter.

  • Lasse Bruhn

    Group Head Managed Operations

    Med over 20 års erfaring fra IT-bransjen har Lasse ledet digitale transformasjoner der teknologi og styring går hånd i hånd. Han har dokumentert evne til å bygge sterke team og operative oppsett som skaper målbar verdi, både for kundene og virksomheten. I Cepheo leder Lasse utviklingen av Managed Operations på tvers av landegrenser, med fokus på kvalitet, etterlevelse og skalerbarhet
La oss inspirere deg med nyheter og innsikt

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com