
Mange selskaper har dyktige IT-folk internt som ofte blir satt til oppgaver som verken utvikler selskapet eller motiverer den enkelte i jobben. Typiske tidstyver er drift, feilretting, teknisk support og mindre systemjusteringer.
I moderne organisasjoner handler det ikke bare om å ha riktig kompetanse, men om å bruke den riktig. Der den gjør mest nytte.
Den viktigste rollen til IT er å bygge bro til virksomheten
IT er mer enn teknologi. Det er et strategisk fundament for vekst og konkurransekraft. Brukes IT-ressurser kun til rutineoppgaver og brannslukking, sløser du med verdifull kompetanse.
Rollen er å koble teknologi og drift, og sikre at IT-plattformer og tjenester støtter virksomhetens mål, og bidrar til vekst og ekspansjon, både organisk og gjennom oppkjøp.
Dersom IT utelukkende sees på som en teknisk reparasjonsavdeling, er man på feil spor.

En enkel fargemodell hjelper deg å prioritere riktig
Det er ikke alle IT-roller det er hensiktsmessig å ha in-house. Mange selskaper bruker derfor en enkel fargemodell for å skille mellom interne og eksterne behov:
|
Røde roller: Spesialister med nisjekompetanse |
Gule roller: Bred kompetanse med jevn etterspørsel |
Grønne roller: Tett på daglig drift |
Kompetanse- |
Spesialkompetanse med begrenset etterspørsel |
Vanlige IT-oppgaver med et visst volum |
Roller som skaper direkte forretningsverdi |
Typiske roller |
Eksempler: fagfolk med dyp innsikt innen systemytelse, sikkerhet og systemendringer |
Eksempler: support, drift av applikasjoner, intern utvikling |
Eksempler: konsulenter, superbrukere eller prosesskoordinatorer |
Intern/ekstern |
Leies normalt inn etter behov. Kompetanse som går ut på dato og som er kostbart å ha in-house |
Holdes in-house ved tilstrekkelig volum og variasjon |
Rollene forstår bedriftens unike prosesser og mål og bør eies og utvikles internt |
Denne modellen bidrar til at bedrifter unngår å binde opp ressurser i roller som sjelden trengs og som med fordel kan løses av spesialiserte samarbeidspartnere. Særlig er de røde rollene ofte krevende både å rekruttere og beholde.
Spesialister ønsker gjerne å jobbe med ny teknologi og kler dårlig å bli låst fast i rutinepregede oppgaver. Får de kun brukt en liten del av sin kompetanse kan det slå negativt ut både for den ansatte og for selskapet.
Når kompetanse brukes feil: Dyre timer på feil oppgaver
Et klassisk feiltrinn er å sette interne spesialister til oppgaver som ligger langt under deres kompetansenivå. Resultatet: Frustrerte ansatte og dyre timer som sløses bort.
Eksempler:
- En spesialist gir support andre enkelt kan utføre.
- En erfaren IT-arkitekt bruker tid på manuelle oppgaver.
- En teknisk prosjektleder håndterer daglig drift i stedet for strategisk utvikling.
Denne typen feilallokering koster ikke bare penger. Den er også motivasjonstappende og sløser med verdifull kompetanse.
IT som brobygger og strategisk partner
Når intern IT får jobbe tett på driften, endres rollen til også å fungere som rådgiver og bindeledd mellom teknologi og strategi. Ledelsen kan ta bedre beslutninger og behov blir til løsninger som sørger for at teknologien gir reell verdi.
Denne rollen er vanskelig å erstatte eksternt. Den krever innsikt i bedriftskultur, prosesser og mål. I slike tilfeller bør selskapet derfor investere i egne folk, eller etablere et tett samarbeid med en erfaren partner som kan bidra med strategisk IT-rådgivning.
Moderne IT-miljøer tiltrekker dyktige folk
Et annet viktig poeng er rekruttering og trivsel. Dyktige IT-folk vil jobbe med ny teknologi og spennende prosjekter. Dersom arbeidshverdagen utelukkende består av brannslukking og rutineoppgaver, søker de seg raskt videre.
Ved å la interne ressurser sette søkelys på det som gir verdi, og la eksterne spesialister ta seg av resten, skaper du et arbeidsmiljø med utvikling og trivsel. Det gagner bedriftskulturen. Og bunnlinjen.
Det handler om å skape verdi, ikke miste kontroll
Mange frykter å miste kontrollen når de setter bort IT-oppgaver. Men kontroll handler ikke om å gjøre alt selv. Det handler om oversikt, struktur og klar rollefordeling.
Bruker du egne folk riktig og supplerer med ekstern spisskompetanse, får du det beste fra to verdener: Stabil drift, tilgang til ekspertise og ansatte som driver selskapet fremover.
Samtidig styrker du evnen til å utnytte nye teknologier som AI. Da benyttes teknologien proaktivt til å skape innsikt, forutse problemer og forbedre prosesser og ikke bare til å reagere når noe svikter.
-
Lasse Bruhn
Group Head Managed Operations
Med over 20 års erfaring fra IT-bransjen har Lasse ledet digitale transformasjoner der teknologi og styring går hånd i hånd. Han har dokumentert evne til å bygge sterke team og operative oppsett som skaper målbar verdi, både for kundene og virksomheten. I Cepheo leder Lasse utviklingen av Managed Operations på tvers av landegrenser, med fokus på kvalitet, etterlevelse og skalerbarhet
Les mer om digital transformasjon, managed services og Cepheo Evergreen
