Av Jerker Carlström, Manufacturing Industry Lead, Cepheo.

 

 

Hvis du arbeider i en stor organisasjon som ønsker å iverksette en skybasert forretningsapplikasjon, kan prosessen virke skremmende. Enten dere allerede har valgt en løsning eller fortsatt ser på ulike alternativer, vil innvirkningen på virksomheten, organisasjonen og de ansatte være betydelig. Modernisering av forretningsprosessene innebærer en rekke forandringer, deriblant nye roller og ansvarsområder.


Godkjenning av budsjetter er viktig, men det er utfordrende å anslå totalkostnader på grunnlag av en rekke ukjente faktorer. Du kan definere forretningsprosesser, identifisere data og KPI-er, og til og med engasjere en spesialist til å hjelpe deg. Til slutt sender dere ut forespørsler til utvalgte implementeringspartnere, som alle tilbyr unike innfallsvinkler og estimater, noe som gjør prosessen kompleks.


Det er nesten umulig å gi et nøyaktig overslag over store implementeringsprosjekter på grunn av ulike tolkninger, metoder og uforutsette krav. Endrede omstendigheter, for eksempel nye prioriteringer, eller nøkkelpersoner som slutter, kan også påvirke prosjektet.


En vellykket implementering krever gode relasjoner med åpen dialog mellom kunde og samarbeidspartner. Å holde seg rigid til en forhåndsdefinert plan leder ofte til skuffelser. I stedet bør dere se etter en partner som kan gi støtte gjennom transformasjonsreisen, hjelpe dere med å prioritere og frigjøre forretningsverdi med minimale forstyrrelser.


Begynn med å identifisere nøkkelkompetanse hos en partner, og vurder en plattformbasert strategi. Én enkelt plattform kan passe til bredere forretningsbehov, noe som reduserer kompleksiteten og kostnadene sammenlignet med "best-of-breed"-løsninger. Denne tilnærmingen gjør det enklere å finne en passende partner og administrere tilhørende applikasjoner.


Åtte egenskaper man bør se etter ved valg av partner


Ved valg av partner til bedriftens omstilling til skybasert drift, er det viktig å ta hensyn til flere viktige egenskaper. Disse åtte punktene vil hjelpe dere med å finne en partner som kan tilby nødvendig ekspertise og bistand gjennom hele prosessen. Fra løsningsekspertise og bransjekunnskap til åpne kommunikasjonsmetoder og felles verdier – hver av disse egenskapene spiller en avgjørende rolle for å sikre en vellykket implementering og fortløpende støtte.


1. Kompetanse og erfaring med løsninger


Med en plattformbasert tilnærming blir det enda viktigere med en partner som er i stand til å levere «hele pakken» – det vil si å en løsning som innbefatter alle plattformens muligheter. Å kunne veilede og gi råd til kunden om hvordan plattformens fulle potensial kan utnyttes, er avgjørende for å frigjøre den tilgjengelige verdien.


2. Bransjekompetanse og -erfaring


Alle bransjer er til en viss grad unike, med ulike forretningsmodeller, juridiske krav, konkurransesituasjon osv. Både kommunikasjon og forståelse blir bedre ved å velge en partner med inngående bransjekunnskap, i tillegg til at det blir mulig for partneren å bidra med verdifull innsikt basert på erfaringer fra andre kunder i samme bransje som kan ha lignende utfordringer.


3. Modeller og metoder


Det kreves erfaring og engasjement for å etablere godt definerte modeller og metoder, noe som er avgjørende for å kunne levere effektivt samtidig som man håndterer risiko og begrensninger. Et rammeverk for prosessmodeller og prosjekt- og leveransemetodikk er fundamentet som gjør det mulig å gjennomføre vellykkede prosjekter.


4. Full livssyklus


Digital omstillinger og transformasjon til nettskybasert drift innebærer å tilpasse strategier, identifisere forretningsverdi og holde et trygt grep om driften. Dette er en kontinuerlig syklus der vi videreutvikler løsninger og vurderer nye muligheter. En partner som kan gi støtte gjennom hele livssyklusen, er avgjørende for å kunne lykkes.


5. Applikasjonsadministrasjon og support


Ved å gå over til skybaserte løsninger blir administrasjonen av infrastrukturen overlatt til leverandøren, noe som gir mulighet for kontinuerlige oppgraderinger og modernisering. IT-avdelingen og virksomheten må tilpasse seg hyppige, inkrementelle oppdateringer og ta seg av regresjonstesting. Støtte til sluttbrukerne er avgjørende, og et samarbeid med en leverandør for omfattende applikasjonsadministrasjon sikrer problemfri drift.


6. Transparent kommunikasjon og åpen dialog


Håndtering av feil er avgjørende både i løpende drift og i prosjekter. Åpen dialog og transparent kommunikasjon med samarbeidspartnere bygger opp tillit og en samarbeidsbasert mentalitet. Suksessen er gjensidig når begge parter forstår og fremmer dette forholdet.


7. Bedriftens verdier


Ved å velge en partner som deler bedriftens verdier, blir det lettere å samordne prioriteringer og føre en åpen dialog. Ingenting skjer uten at mennesker er involvert, og når menneskene deler de samme verdiene, blir alt så mye enklere. Verdiene til partneren du samarbeider med, kan også gjenspeiles i deg og virksomheten din. Sørg for at de er godt fundert.


8. Kundesuksess


Kundesuksess handler om å gjøre det mulig for kunden å lykkes ved hjelp av tjenestene som partneren tilbyr. En engasjert partner samarbeider med kunden på et strategisk nivå for å bidra til å identifisere prioriteringer og utvikle strategier for å oppnå suksess. Også her er det slik at partneren lykkes når kunden lykkes, og den riktige partneren forstår dette.


Ved å fokusere på disse åtte egenskapene kan du sikre en vellykket implementering og løpende støtte.


Avslutningsvis er jeg overbevist om at det er bedre å starte med å finne en passende partner enn å kjøpe et implementeringsprosjekt når man skal i gang med å gjennomføre en større digital transformasjon. Å bygge et sterkt og langsiktig forhold til en partner som kan støtte deg på reisen, gjør det mulig for deg å lykkes. Jeg mener at dette er den viktigste fellesnevneren for kunder som virkelig har lykkes med sin transformasjon til skybasert drift.

 

Om forfatteren

 

Jerker er Dynamics 365 Platform Architect og Nordic Manufacturing Industry Lead med omfattende erfaring med implementering av Dynamics 365-løsninger. Han har en bakgrunn innen Supply Chain Management og veileder bedrifter i produksjonsindustrien på deres digitale transformasjonsreise med et sterkt fokus på å bygge langvarige relasjoner og realisere forretningsverdi.

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com