Av Jerker Carlström, ekspert på nordisk produksjonsindustri

 

Etter å ha jobbet med nordiske produsenter i tjue år, er det én ting som har blitt krystallklart for meg: De står overfor et enormt press for å redusere kostnadene, samtidig som de må møte stadig mer uforutsigbare kundekrav. Jeg har vært vitne til både vellykkede transformasjoner og kostbare feiltrinn, og jeg ønsker derfor å dele mitt perspektiv på hvordan analyse endrer produksjonslandskapet vårt og ikke minst bunnlinjen din.

 

Jeg kan fortelle litt om resultatene som faktisk er mulige å oppnå... I ett tilfelle har vi hjulpet en produsent med å redusere kostnadene til kundeservice med 37 %, samtidig som kundetilfredsheten ble opprettholdt. En annen kunde reduserte lagerkostnadene med en fjerdedel. Dette er ikke enkeltstående tilfeller - de representerer håndfaste økonomiske forbedringer som er mulige når analyse brukes med et tydelig forretningsfokus.

 

Avdekker de reelle økonomiske konsekvensene

 

Når jeg møter finansdirektører og andre beslutningstakere i Norden, spør de meg ofte hvor den virkelige verdien ligger. Min erfaring er at det dreier seg om tre kritiske områder som har direkte innvirkning på resultatregnskapet.

 

La oss først snakke om økonomisk kontroll og kostnadsreduksjon. Leverandørkjeden din binder sannsynligvis opp betydelig arbeidskapital. Jeg ser dette gjennomgående i hele bransjen. Ved hjelp av analyser kan vi gi deg den økonomiske oversikten du trenger for å optimalisere lagernivåene basert på faktiske etterspørselsmønstre, ikke gjetninger.

 

Jeg har sett selskaper forvandle kontantstrømmen sin ved å redusere antallet nødforsendelser og kutte lagerkostnadene. En produsent vi jobbet med, identifiserte skjulte kostnadsdrivere som hadde tæret på marginene i årevis.

 

Risikostyring er et annet område der jeg har sett dramatiske forbedringer. Som bedrift må du beskytte bunnlinjen, og jeg har funnet ut at prediktive analyser gir deg verktøyene du trenger for å gjøre dette på en effektiv måte. Vi hjalp en kunde med å implementere et system som varsler dem om potensielle utstyrsfeil før de påvirker produksjonen. Bare besparelsene i form av redusert nedetid rettferdiggjorde investeringen.

 

Når det gjelder omsetningsvekst, vil innsikten vi nå kan samle, endre hvordan produsentene tilnærmer seg markedet. Jeg er spesielt begeistret for hvordan vi kan forutsi etterspørselen med enestående nøyaktighet, noe som hjelper deg med å tilpasse produksjonen til de faktiske kundebehovene. En av kundene våre oppdaget at det mest lønnsomme kundesegmentet deres i stor grad var blitt oversett - informasjon som førte til en betydelig endring i salgsstrategien.

 

Finn en praktisk tilnærming

 

Jeg forstår at mange av dere kanskje er bekymret for den tekniske kompleksiteten i disse løsningene. La meg forsikre deg om at du ikke trenger å bli en teknologiekspert. Faktisk vil vi i Cepheo ofte råde kundene våre til å begynne i det små og fokusere på konkrete forretningsresultater. De mest vellykkede omstillingene jeg har ledet, begynte med fokuserte pilotprosjekter på områder som optimalisering av driftsmidler eller reduksjon av produksjonskostnader.

 

Det avgjørende er å velge riktig utgangspunkt for organisasjonen din. Når jeg setter meg ned med produksjonsledere, begynner vi alltid med å identifisere deres mest presserende økonomiske utfordringer. Noen ganger er det driftsmidler som er bundet opp i lageret, andre ganger er det uforutsigbare vedlikeholdskostnader eller kundefrafall. Nøkkelen er å begynne der smerten, og den potensielle gevinsten, er størst.

 

Å ta avgjørelsen

 

Når jeg setter meg ned med nordiske produksjonsledere, vet jeg at dere er under press for å vise rask avkastning på enhver investering. Derfor anbefaler vi en trinnvis tilnærming. Start med et fokusert prosjekt som kan påvise en klar verdi i løpet av måneder, ikke år. Jeg har sett for mange selskaper prøve å koke havet, og det er ikke det dette handler om. Det handler om å gjøre smarte, målrettede investeringer som gir målbare økonomiske resultater.

 

Produksjonslandskapet i Norden er i rask endring, og jeg ser et økende skille mellom selskaper som har tatt i bruk datadrevet beslutningstaking, og de som ikke har gjort det. De selskapene som er først ute, opparbeider seg betydelige konkurransefortrinn. Slik jeg ser det, er ikke spørsmålet om man skal ta i bruk analyser, men hvor raskt man kan begynne å utnytte verdien av dem.

 

Jeg vil gjerne diskutere hvordan denne innsikten kan anvendes på dine spesifikke utfordringer. Etter å ha jobbet med produsenter i hele Norden har jeg utviklet en dyp forståelse for det unike presset og de unike mulighetene de står overfor. La oss se nærmere på hvordan vi kan forbedre resultatene på bunnlinjen ved hjelp av analyser.

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com