Digitalisering handler ikke om teknologi for teknologiens skyld. Det handler om hvordan du skaper virkelig forretningsverdi ved å frigjøre potensialet i dataene dine, modernisere arbeidsmetoder og la mennesker og teknologi løfte sammen.


Hvorfor ser vi fortsatt på digitalisering som et IT-prosjekt, noe som handler om systemer, en ny skyløsning eller hvordan AI skal implementeres, når det i virkeligheten er så mye større enn det? Det er en endring i måten vi tenker, tar beslutninger, øker effektiviteten og driver innovasjon. Kort sagt, hvordan vi skaper forretningsverdi.

Det gjelder å ha evnen til å se på virksomheten sin med nye øyne. Å våge å revurdere gamle arbeidsmetoder, forstå potensialet i dataene sine, og ikke minst, skape rom for nye sammenhenger og samarbeidsformer der positive effekter kan oppstå, der mennesker og teknologi oppnår større resultater sammen.

 

Forutsetning for en vellykket fremtid

Jeg ser ofte hvor mye uutnyttet potensial som finnes der ute. Produksjonslinjer samler inn data døgnet rundt. Forretningssystemer flommer over av verdifull informasjon. Men altfor lite av dette gjøres tilgjengelig og deles innen virksomheten, eller brukes strategisk. Det er som å sitte på en gullgruve uten verktøy til å utvinne den.


Samtidig beveger omverdenen seg raskt. Internasjonale konkurrenter tar store digitale skritt, ikke minst når det gjelder AI. Og her hjemme ser vi dessverre at mange selskaper henger etter, ikke fordi de mangler data eller teknologi, men fordi helheten mangler.

 

Men dette innebærer også enorme muligheter. Når data gjøres tilgjengelig, når systemene begynner å snakke med hverandre og når AI får de rette forutsetningene, da skjer det noe. Vi begynner å se mønstre, forstå sammenhenger, ta smartere beslutninger. Vi frigjør tid, reduserer kostnader, skaper nye innovasjonsmønstre og inntektsmuligheter. Det er da digitalisering virkelig begynner å gi effekt.

 

Digitaliseringens virkelige resultater

 

Hos Cepheo har vi gleden av å følge mange kunder innen produksjonsindustrien i denne digitale transformasjonen. Vi ser utviklingen og fordelene som oppstår på nært hold hver dag, både i små effektiviseringsseire og omveltende forbedringsprosesser som gjør selskaper mer konkurransedyktige.

 

Som et innledende eksempel har det virkelig vært tilfredsstillende å se HMS Networks, et vellykket svensk produksjonsselskap innen industrielle kommunikasjonsløsninger, frigjøres fra deres gamle forretningsplattform som begrenset den globale veksten. Med en ny moderne, robust og globalt sammenhengende ERP løfter nå virksomheten med bedre håndtering av forretningsdata som optimaliserer og automatiserer forsyningskjedeprosesser, med merkbart økt effektivitet og fleksibilitet som resultat.

 

Plattformen muliggjør å samle, visualisere og analysere data effektivt. Det gjør at de kan ta mer velbegrunnede beslutninger basert på sanntidsdata og dyptgående analyser, avgjørende for strategisk planlegging, daglig drift og bedre kundestøtte.

 

Samtidig kan HMS Networks se fremtiden på en helt annen måte enn tidligere. Fordi plattformen kontinuerlig oppdateres med ny funksjonalitet, har de nå et system som støtter deres forretningsutvikling og vekst på en avgjørende måte. Fremover planlegges flere automatiseringer av prosesser som eliminerer unødvendige trinn og dermed frigjør tid til enda mer verdiskapende aktiviteter.


Sammenhenger som gjør en forskjell

 

Hos et annet kundeselskap var det et rent integreringsspørsmål som ble avgjørende for å løfte til neste nivå. Lindab Profil har en ledende posisjon på det europeiske markedet innen bygningskomponenter i stål og tynnplater. For å forbedre og effektivisere deres kundekontakter valgte de å samle CRM og ERP i et felles økosystem bygget på Microsoft Dynamics 365-plattformen.

 

Resultatet ble en bedre organisert arbeidsflyt der de nå kan håndtere flere saker samtidig. Raskere og mer korrekt. Gjennom bedre innsikt i hvor mange saker som håndteres, er det også lettere å planlegge ressurser og personalbehov. Innsikter som de helt gikk glipp av tidligere.

 

 

Viktigheten av en ekspansiv plattform
 

Hos Blåkläder, en av Europas største produsenter av arbeidsklær, brukes nå Microsoft Power BI og store deler av Microsoft Dynamics 365-økosystemet for å drive deres vekst verden over. Overgangen til den nye plattformen gjør driften mer pålitelig, effektiviserer arbeidsprosessene og gir nye ekspansjonsmuligheter. De har nå støtte for å håndtere større datamengder, integrert økonomifunksjon og innebygd støtte for spesifikke nasjonale krav verden over.

Det vellykkede selskapet håndterer hele prosessen selv, fra produktutvikling, produksjon av arbeidsklærne, til distribusjon. Derfor er det logisk at Blåkläder valgte Microsoft Dynamics 365-plattformen, da de ulike applikasjonene hver for seg løser sine respektive oppgaver, men forretningsverdien blir enda større når man kombinerer individuelle løsninger i en integrert IT-løsning med høy kapasitet.


Fra overvåking av finansiell styring i sanntid og bedre prognoser av resultater, til optimalisert planlegging, produksjon, lagerhold og transport, maksimeres driftseffektivitet og produktivitet. Ikke minst gjennom større tilgjengelighet innen hele organisasjonen. Alle ansatte kan bruke applikasjonene via nettleseren på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Det muliggjør en helt annen fleksibilitet i hverdagen, noe som i seg selv driver en modernisering av arbeidsprosessene.


Man trenger ikke lete lenge for å finne gode eksempler innen produksjonsindustrien der en kontinuerlig syn på digitalisering betaler seg i ren forretningsverdi. Aldri digitalisering for digitaliseringens skyld, men fordi det kan være den viktigste reisen et selskap gjør for å stå sterkt i fremtiden.

  • Jerker Carlström

    Manufacturing Industry Lead, Cepheo

    Jerker Carlström er Dynamics 365 Platform Architect og Nordic Manufacturing Industry Lead med omfattende erfaring med implementering av Dynamics 365-løsninger. Han har en bakgrunn innen Supply Chain Management og veileder bedrifter i produksjonsindustrien på deres digitale transformasjonsreise med et sterkt fokus på å bygge langvarige relasjoner og realisere forretningsverdi.
La oss inspirere deg med nyheter og innsikt

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com