Utfordring

Et behov for en ny moderne og global IT-plattform for å holde tritt med internasjonal vekst.

Løsning

Microsoft Dynamics 365 Finance, Dynamics 365 Supply Chain Management, Dynamics 365 Customer Engagement, Microsoft Power BI og Cepheo Managed Services.

Resultat

Dynamics 365-plattformen gjør driften mer pålitelig, effektiviserer arbeidsprosessene og gir mulighet til å ekspandere.

Blåkläder er en av Europas største produsenter og detaljhandler innenfor arbeidsklær med en årlig produksjon på rundt 4,5 millioner bekledningsgjenstander. Siden i 1959 har virksomheten brukt innovative måter på å møte sine kunders behov for arbeidsklær i høy kvalitet. Det har resultert i at Blåkläder nå er en av de mest gjenkjennelige og ledende merkene innenfor sin bransje med butikker, fabrikker og kontorer i 20 land, deriblant hjemlandet Sverige, Danmark, Norge, USA & Japan.

 

Virksomhetens ERP-system har spilt en sentral rolle i å sikre Blåkläder en posisjon som ledende i markedet, men det er nødvendig med et nytt system grunnet internasjonal vekst.

 

«Vårt forretningssystem har tjent oss godt, men vi ser et klart behov for å implementere en løsning med understøttelse av større datamengder, integrert økonomifunksjon og innebygget support til spesifikke nasjonale krav på verdensplan.» sier Blåkläders IT-sjef Fredrik Rubne.

 

Microsoft Dynamics 365 er Blåkläders nye end-to-end plattform

 

I siste halvdel av 2020 begynte Blåkläder på egen hånd å lete etter en moderne end-to-end IT-plattform basert på standardløsninger. Målet er at plattformen skal gjøre den klesproduserende detaljvirksomheten i stand til å få en dypere innsikt i og bedre forståelse for forretningen så de kan treffe de rette beslutningene på veien mot en ekspansjon av virksomheten.

 

Den nye plattformen skulle dekke behovene innenfor finans, forsyningskjede, detaljhandel, kundeservice samt analyse og visualisering av data. Det var også et ønske om å finne en IT-leverandør som kunne drifte og vedlikeholde hele plattformen for dem.

 

Etter den grundige undersøkelsen endte Blåkläder opp med å velge Microsoft Dynamics 365 som deres moderne IT-plattform. Den omfattende plattformen består av løsningene Dynamics 365 Finance, Dynamics 365 Supply Chain Management, Dynamics 365 Customer Engagement & Microsoft Power BI.

 

«Vår strategi er å bruke standardløsninger med kontinuerlige oppdateringer av våre systemer med nye funksjonaliteter. Der føler vi at Microsoft er best. Derfor ønsker vi å bruke så mye Microsoft software som mulig. Vi ser store fordeler i å bruke deres løsninger i vår virksomhet,» forklarer IT-sjef Fredrik Rubne.

 

Da Blåkläder skulle velge IT-leverandør til deres moderne IT-plattform, falt valget på Cepheo. Cepheo ble valgt fordi partene hadde hatt et tilfredsstillende samarbeid på Blåkläders tidligere IT-prosjekter. 

 

«Vi har kun møtt motiverte og profesjonelle konsulenter. Organisasjonen består av personer med et bredt spekter av kompetanser. Vårt samarbeid med Cepheo har også vært veldig godt og konstruktivt.» sier IT-sjefen.

 

Selve implementeringen foregår i løpet av 2021 og 2022.

«Vår nye Dynamics 365-plattform gjør driften av ERP-en vår mye mer pålitelig. Den gir oss også mulighet til å ekspandere uten å oppleve problemer med yteevnen.»

Fredrik Rubne
IT-sjef, Blåkläder

Flere Dynamics 365-løsninger gir synergieffekt

 

Den suksessrike virksomheten ivaretar selv hele prosessen fra produktutvikling, produksjon av arbeidsklærne til distribusjon av det. Derfor gir det god mening at Blåkläder valgte flere løsninger fra Microsoft Dynamics 365s økosystem, fordi applikasjonene hver for seg løser deres respektive oppgaver, men forretningsverdien blir enda større når man kombinerer individuelle løsninger i en enkelt integrert IT-plattform.

 

Blåkläder har ikke begynt å bruke løsningene enda, men de har store forhåpninger om de nye mulighetene som løsninger som Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management vil bringe.

 

«Dynamics 365 Finance & Dynamics 365 Supply Chain Management fungerer godt sammen. Løsningene kommer til å gi oss høy funksjonalitet i forhold til samspillet mellom finans, forsyningskjeder, lager og logistisk håndtering. Vi håper også at våre logistikkprosesser blir forbedret på grunn av funksjonaliteten i Dynamics 365 Supply Chain Management, fordi det vil forenkle våre interne transaksjoner i konsernet,» forteller IT-sjefen. 

 

Dynamics 365 Finance kan brukes til å overvåke global finansiell drift i sanntid, forutsi fremtidige resultater, og treffe databaserte beslutninger. Dynamics 365 Supply Chain Management gjør virksomheter i stand til å optimere planlegging, produksjon samt lager og transport for å maksimere driftseffektivitet og produktivitet.

 

Synergieffekten oppstår også med Dynamics 365 Customer Engagement som løser detaljvirksomheters utfordringer ved å skape bedre kundeopplevelser på tvers av kanaler for å overgå kundenes forventninger gjennom skreddersydde produktvalg og relevante anbefalinger.

 

«Med Dynamics 365 Customer Engagement får vi mulighet til å integrere kunder og kontakter med tilsvarende datatabeller i Dynamics 365 Finance ved å bruke dobbeltskrivning. Det sparer oss for en masse dobbeltarbeid, hvor vi skal frem og tilbake mellom to systemer,» sier Fredrik Rubne. 

 

Microsoft Power BI gjør det enkelt for medarbeiderne å dykke ned i data og visualisere dem på en enkel og kjapp måte. Dermed kan medarbeiderne lett dele innsiktene ved å konvertere data fra forskjellige kilder over i dashboards og Business Intelligence-rapporter.

 

«Power BI er en selvstendig løsning, men den er også innlemmet i våre Dynamics 365-løsninger med samme brukerflate alle steder. Det vil gjøre det lettere for våre medarbeidere å dykke ned i data, få dypere innsikt og følge opp på salg, innkjøp, økonomi og mer,» forklarer Rubne.

 

Synergieffekten mellom de fire Microsoft-løsningene vil bli fullendt ved at Blåkläders medarbeidere kan tilgå alle løsningene uansett tid og sted, forteller IT-sjefen.

 

«Det er også verdifullt for vår virksomhet at våre medarbeidere kan bruke applikasjonene via webbrowseren på mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Det gir oss en helt annen fleksibilitet i arbeidet.»

«Våre prosesser blir også forbedret fordi vi får noen moderne arbeidsverktøy som hjelper oss med å effektivisere våre arbeidsmåter.»

Fredrik Rubne
IT-sjef, Blåkläder

Cepheo Managed Services frigjør tid til mer suksess 

 

Tiden er knapp når man som Blåkläder har ambisjoner om å skape mer suksess i fremtiden. Derfor har den svenskfødte virksomheten også underskrevet en Managed Services-avtal med Cepheo, som bærer ansvaret for å drifte og vedlikeholde IT-plattformen.

 

«Vi har vår egen supporttjeneste, men vi bruker Managed Services for å få hjelp til oppdateringer og supportproblemer, som vi ikke selv har mulighet til å løse,» sier Fredrik Rubne. 

 

Han forklarer at Managed Services-avtalen har gjort at Blåkläders IT-medarbeidere nå har mer tid til andre verdiskapende arbeidsoppgaver som hjelper virksomheten med å kunne møte fremtidige mål.  

 

«Med Managed Services trenger vi ikke å bruke så mye tid på å følge og planlegge nye oppdateringer. Avtalen inkluderer også at Cepheo undersøker og informerer oss ved hver oppdatering når det kommer nye og relevante muligheter for oss.»

 

Den forventede verdien av Blåkläders moderne plattform

 

Implementeringen av virksomhetens nye plattform er i full gang, men det er ikke noe tvil om hva den forventede verdien er.

 

«Vår nye Dynamics 365-plattform gjør driften av vår ERP mye mer pålitelig. Den gir oss også mulighet til å ekspandere uten å oppleve problemer med yteevnen,» sier IT-sjefen og legger til:

 

«Vi er også i stand til å håndtere master dataen vår bedre og øke kvaliteten av informasjonen som vi trekker ut av dem. Våre prosesser blir også forbedret fordi vi får noen moderne arbeidsverktøy som hjelper oss med å effektivisere våre arbeidsmetoder.»

 

Neste steg på Blåkläders digitale reise er å optimere arbeidsprosessene ytterligere for å skape mer verdi for virksomheten, medarbeiderne og kundene.

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com

Relaterte cases