Utfordring
ProMeister var ikke i forkant av Business Central.
Løsning
En tilpasset versjon av en on-premise Business Central-løsning.
Resultat
Skreddersydd utvikling av forretningsløsning til verkstedene, økt hastighet på utviklingen og bedre kvalitet på løsningsarkitekturen.
ProMeister Solutions er en del av Mekonomen Group, hvor de tilbyr utdannelse, reservedeler, forbruksartikler, ytelser, og ikke minst et omfattende forretningssystem til hele Mekonomen Group’s autoverksteder.
Bak den nåværende versjonen av forretningssystemet ligger ett tett samarbeid mellom ProMeister Solutions og Cepheo som begynte i 2017 da ProMeister valgte å bytte ut sin eksisterende systemleverandør.
«Vi valgte Cepheo som systemleverandør for å lage vår egen løsning, som gjorde oss i stand til å være på forkant med Business Central og forenkle oppgraderingene av vår løsning, så vi lettere kan være på den nyeste versjonen av Dynamics 365 Business Central og fortsette å gi våre kunder den beste digitale løsningen,» forteller Niklas Nerholt, som er Product Owner hos ProMeister Solutions med ansvar for deres forretningsløsning til verkstedene.
Skreddersydde detaljer gir et trygt brukergrensesnitt hos sluttbrukerne
Cepheo og ProMeister endte i fellesskap på en tilpasset versjon av en on-premise Business Central-løsning, som ProMeister selv implementerer hos Mekonomen Groups verksteder under navnet ProMeister Business System. Det var avgjørende for ProMeister at løsningen var on-premise, og at de selv fikk oppgaven med å implementere løsningen:
«Det er nesten 1.000 verksteder som bruker vår forretningsløsning, og IT-kompetansene er ikke likt fordelt blant kundene våre. Vi vil gjerne kunne holde styringen på systemet og oppdateringene, så våre kunder er trygge på både brukergrensesnitt og funksjonalitet. Med de løpende oppdateringene i skyversjonen risikerer vi at vi ikke kunne tilpasse løsningen til våre kunder kjapt nok til at de er trygge på å bruke løsningen,» sier Niklas Nerholt.
Kompleks løsning krevde en partner som Cepheo
ProMeister Business System tar seg av hele verkstedsadministrasjonen; tilbud, ordrer, kundekontakt og fakturering, og har mange tilpasninger og integrasjoner som optimerer systemet til verkstedene.
Verksteder som bruker ProMeister Business System har f. eks integrasjoner til kjøretøys- og eiersystemer, intern og ekstern kjøretøyshistorikk, samt Mekonomens nettbutikker for reservedeler og serviceplan. Det betyr at verkstedet mottar all informasjon om hvilken service som har blitt utført før den aktuelle servicen skal utføres, support til eventuell feilfinning, og hvilke deler som trengs.
Et grafisk planlegnings- og rapporteringsverktøy med belegningsinformasjon gir kundene mulighet til å selv bestille sin service, mens verkstedet har bedre mulighet til å planlegge oppgavene og dessuten rapportere og følge opp på hvor lang tid hver aktivitet tar. Med bookingbekreftelser via SMS eller mail blir prosessen lettere for både verkstedet og bileierne.
ProMeister Business System kan også støtte verkstedets håndtering av forsikringssaker og kan både hente og rapportere forsikringsforhold, men også håndtere fradragsberettigede betalinger. Tilleggsytelser, som dekkhotell, lånebilshåndtering med reservasjon via kalender og pakkehåndtering er alle mulige for verksteder å tilby og håndtere via systemet.
«Sammen med Cepheo har vi fått tilpasset løsningen så den har alt det våre verksteder trenger, og med et enkelt brukergrensesnitt, så det ikke krever tunge IT-kompetanser for å bruke løsningen,» forteller Niklas Nerholt om den siste versjonen av ProMeister Business System.
Proaktiv rådgivning gir bedre løsninger
Promeister har vært veldig tilfredse med både løsningen og samarbeidet om å skape og utvikle den.
«Cepheo står for utvikling og løsningsarkitektur av høy kvalitet. Cepheo møter alltid engasjerte opp, og vi opplever at Cepheo lytter til oss og forstår hvilken vei vi vil,» forteller Niklas Nerholt og legger til:
«Det er fokus på vår løsning og vi har en leverandør i Cepheo som faktisk lytter til hva vi vil, og forstår vår forretning, da vi ønsker å levere et forretningssystem av høy kvalitet som er enkelt å bruke for våre kunder.»
Selvom løsningsarkitekturen er kompleks, har Cepheo og ProMeister Solutions sammen funnet en løsning som tillater en ekstremt kjapp implementering ute hos Mekonomen Groups verksteder, hvor ProMeister Solutions i perioder har kunnet få seks til ti verksteder om bord på løsningen i uken. Introduksjon og migrering av data i så mange virksomheter har vært mulig gjennom effektive verktøy utviklet sammen til oppsetting og migrering av historiske data samt webbaserte opplæringspakker.
Ifølge Niklas Nerholt har det kun vært mulig fordi Cepheos konsulenter ikke er redde for å komme med proaktiv rådgivning, og ikke bare levere det som blir etterspurt.
«Cepheo har flere ganger sett andre løsninger på problemer enn de vi ser, hvilket har gitt en bedre dialog og et bedre resultat som understøtter vår ambisjon om å levere et markedsledende system til ettermarkedsindustrien i autobransjen,» tilføyer Niklas Nerholt.
Som et ledd i den ambisjonen er neste steg en oppgradering til siste versjon av Business Central, så ProMeisters løsning til verkstedene er på siste versjon, og deretter å få alle 1.000 verksteder opp på den siste versjonen. Med Cepheo som utviklingspartner er ProMeister og Niklas Nerholt derfor sikre på at de fortsatt kan levere kvalitetsløsninger til verkstedene.