Utfordring
Å lette driften for butikkeiere og tilpasse seg kundenes behov.
Løsning
Microsoft Dynamics NAV, POS, Payment Connector, sparring, digital utvikling og nye integrasjoner.
Resultat
Bedre beslutningsevne, automatisert og strømlinjeformet back-end og større kundefokus.
Dagligvarekjeden REMA 1000, som eies av norske Reitan, ble stiftet i Trondheim i 1979. Butikken het da REMA 600 fordi vareantallet var 600 stk. I 1980 ble navnet endret til REMA 1000 (i dag selger selskapet mer enn 1000 varer), og på midten av 90-tallet utvidet kjeden til Danmark, hvor de i skrivende stund opererer et selskap med 361 butikker og rundt 15'000 ansatte.
Da den danske delen av REMA 1000 bestemte seg for å digitalisere ytterligere for å støtte virksomhetens innovasjon og vekst, henvendte de seg til sin mangeårige partner Cepheo. IT-utviklingssjef i REMA 1000 Danmark, Lars Ruben Hansen, forteller om fordelene ved å ha et langsiktig forhold til samme IT-partner.
«Det handler ikke minst om gjensidig forståelse og kunnskap om IT-løsningene som brukes. Det har vært godt å ha en partner som har inngående kjennskap til virksomheten vår, på den måten kan vi komme frem til nyttige løsninger raskere.»
Viktigheten av en IT-partner som bidrar med sparring, utvikling og drift
Cepheo har i flere år vært sparringspartner for REMA 1000 Danmark under deres digitale fremmarsj, der formålet har vært å skape nye forretningsmuligheter.
IT-partneren har også støttet, utviklet, implementert og drevet løsninger som er tilpasset bedriftens forutsetninger, behov og ønsker, slik at REMA 1000 er i stand til å nå sitt mål om å innkorporere kjedens verdier og bedriftskultur i virksomheten. Det handler i bunn og grunn om bærekraft, samfunnsansvar, miljøhensyn og å gjøre livet enklere for kundene.
«Vi følger utviklingen i samfunnet og prøver å tilpasse oss de behov kundene har og ønsker,» sier Lars Ruben Hansen.
Innovation som lønner seg
REMA 1000 går kundenes ønsker og behov i møte, dette kan blant annet sees i muligheten for å betale med de nyeste digitale betalingsløsningene. Dette har lønnet seg for dagligvarekjeden, de er notert for nest flest Mobile Pay-betalinger i Danmark. For å oppholde den bragden må deres digitale betalingsløsninger alltid fungere etter hensikten.
REMA 1000-butikkene har derfor også en POS-løsning utviklet av Cepheo, og integrert i Cepheo Payment Connector, som gjør at kassaapparatene alltid kan håndtere nye betalingsmåter uten behov for uendelige implementeringer og tilpasninger.
Med Cepheo Payment Connector mottar REMA 1000 oppdateringer som sikrer at deres betalingsløsning alltid er oppdatert, noe som igjen gjør det enklere for både kjeden og kundene.
I tillegg til at kassaapparatene kontinuerlig gjennomgår en digital transformasjon, har Cepheo utviklet integrasjonen til en unik programvare for en betalingsløsning og selvskannings-app kalt «REMA Scan Yourself». Håpet er at løsningen skal spare tid for både kunder og butikkpersonale.
Appen fungerer på den måten at kundene skanner varene med appen og betaler via mobil. Løsningen ble implementert i april 2022 og forventes implementert i alle butikker i september 2022.
«Før vi lanserte selvskannings-appen, kjørte vi tester i noen utvalgte butikker og responsen vi har fått fra kundene har bare vært positiv,» understreker Lars Ruben.
DXC Technology hjelper også REMA 1000 Danmark med butikkens backoffice ERP i form av Microsoft Dynamics NAV, som betyr at hver butikkeier (REMA 1000s forretningsmodell er franchisebasert) kan se og samle inn data for bedre beslutningstaking og automatisere og effektivisere tidkrevende administrativt arbeid og være mer kundefokusert.
«Våre systemer har blitt kontinuerlig oppdatert med løsningene som Cepheo tilbyr,» tilføyer Lars.
Et eksempel på dette er REMA 1000 sin nettplattform «REMA 1000 med Vigo», der kunder kan bygge kontakt og hjelpe hverandre med å kjøpe varer, som dagligvarekjeden ønsket ny funksjonalitet i.
Gjennom sparring med og utvikling av Cepheo ble det mulig å integrere Vigo-løsningen direkte med debitorløsningen i kassene. Konseptet "REMA 100 med Vigo" er at kundene bestiller dagligvarer på nett, som deretter kjøpes av en registrert kjøper, som fortsatt kan handle selv, i en lokal REMA 1000-butikk og leveres hjem til kunden.
-
+0ansatte
-
+0butikker i Danmark
Årets forhandler gjør livet enklere for kundene
Loyalty Group er et konsulentfirma og markedsanalytiker, som på årsbasis lager meningsmålinger om kundetilfredshet og loyalitet i forskellige bransjer i Danmark, Norge og Sverige. De ser på parametre som produkt- og servicekvalitet, verdi for pengene, image, dømmekraft og klagebehandling og distribuerer bl.a. en Loyalty Award hvert år. REMA 1000 Danmark har ligget på første plass innen kundeloyalitet seks år på rad.
«Vi skylder våre kunder en stor takk for støtten og prisen, som gir en enorm stolthet og motivasjon til våre 15.000 ansatte – både i butikkene og i innlandet – som jobber hardt hver dag og har fokus på å gi våre kunder en god opplevelse. Denne førsteplassen gir enda mer motivasjon til å fortsette dette arbeidet,» sier kjedens innkjøps- og markedsføringsdirektør, Anders Rene Jensen, til Loyalty Group.
Hva gjør REMA 1000 Danmark så vellykket at de har klart å holde seg på førsteplassen seks år på rad? En god kundeopplevelse i kombinasjon med bærekraft og samfunnsansvar er områder som de siste årene har blitt stadig viktigere for forhandlere for å leve opp til kundenes forventninger.
Svaret kan derfor være verdiene, bedriftskulturen og følsomheten de viser overfor kundene, som Lars Ruben nevnte tidligere. Innovasjon og digitalisering kan være et annet eksempel som de moderniserte kasseapparatene og leveringsappen Vigo er eksempler på. Ifølge IT-utviklingssjefen er kundetilfredshet et bevis på at det hele fungerer.
«Du kan ikke ta en ting ut og si at det er en sammenheng. Det handler mer om helhetsinntrykket kundene får av virksomheten.»
Det neste på innkjøpslisten
REMA 1000 Danmark er i ferd med å oppgradere både sitt forretningssystem og kassene i butikkene. Dagligvarekjedens egen handleliste inneholder en moderne bedriftsløsning som bedre vil møte morgendagens behov.
«Vi forventer fortsatt å måtte investere i digitale løsninger og om Cepheo fortsetter å ha den beste kompetansen på de aktuelle områdene, vil de selvfølgelig være en del av løsningene,» avslutter Lars Ruben Hansen med å si om fremtidens digitale investeringer.
Om REMA 1000 blir årets danske dagligvarekjede også i 2022, gjenstår å se. Det er sikkert at selskapet vil fortsette sin digitale utvikling uten å glemme at kundeopplevelsen er det viktigste. De gjør seg klare for fremtiden og gjør livet enklere for kundene. Det vil med andre ord ikke være overraskende om REMA 1000 klarer å vinne prisen for syvende år på rad.