Utfordring

En utdatert Microsoft Dynamics AX 2009-løsning begrenset bedriftens daglige arbeid. 

Løsning

Implementering av en skalerbar og fremtidssikret løsning i form av Microsoft Dynamics 365 Finance.  

Resultat

En skalerbar og fremtidssikret løsning som allerede nå sparer tid med bedre oversikt og automatiseringer. 

Røttene til butikkjeden Bunnpris går helt tilbake til 1830, da Ivar K. Lykke grunnla handelsselskapet som kundene i dag kjenner som Bunnpris.  

 

På knappe 200 år har varesortimentet endret seg fra kvernsteiner via fettprodukter og landbruksprodukter til dagligvarer. Det viser hvordan den familieeide bedriften gjentatte ganger har fornyet seg for å forberede seg på fremtiden. 

 

I dag er selskapet et konsern som heter IK Lykke og består av mer enn 360 selskaper, inkludert Bunnpris-butikker og en rekke eiendoms- og holdingselskaper. Til sammen er det nesten 3000 ansatte i konsernet. 

 

IK Lykke innså at deres tidligere forretningsløsning, Microsoft Dynamics AX 2009, var blitt utdatert og begrenset selskapets daglige arbeid, noe som utviklet seg til å være en betydelig utfordring.  

 

«Til slutt brukte vi Dynamics AX 2009 som en sentral motor med mange integrasjoner. Det oppfylte behovene våre, men det krevde stadig mer vedlikehold og flere integrasjoner bare for å opprettholde funksjonaliteten. Det fungerte, men det kommer ikke inn noe nytt», sier Kristin Strand, IT-prosjektleder og ansvarlig for implementeringen hos IK Lykke. 

 

Dette resulterte i mange manuelle prosesser, noe som gjorde det vanskelig å navigere mellom ulike selskaper og systemer. Samtidig ble det stadig vanskeligere å integrere nye applikasjoner i systemet da Microsoft avsluttet støtten for Dynamics AX 2009 i 2022. 

 

Skalerbare muligheter med Dynamics 365

 

Etter nøye overveielser valgte IK Lykke å implementere Dynamics 365 Finance som sin nye forretningsløsning. Valget falt på det for å få en fremtidssikker plattform, men samtidig holde seg innenfor Microsofts økosystem, der Microsoft Power BI allerede ble brukt til rapportering. 

 

En annen viktig faktor var de mange integrasjonsmulighetene i Dynamics 365 Finance. De gjorde det mulig for selskapet å samle alle data og økonomiske prosesser i ett system, noe som skapte en mer effektiv og sammenhengende arbeidsprosess. Med Dynamics 365 Finance kan selskapet nå også dra nytte av nye teknologier og oppdateringer som tidligere ikke var tilgjengelige. 

 

«Vi innså raskt at det var viktig for oss å forbli i Microsofts økosystem, og derfra kunne vi se at Dynamics 365 Finance ga oss tilgang til å skalere og tilpasse løsningen etter hvert som forretningsbehovene endret seg.» 

 

Bedre oversikt og større effektivitet

 

Med implementeringen av Dynamics 365 Finance forventet IK Lykke å oppnå en mer effektiv og automatisert arbeidsprosess. Brukergrensesnittet og oversikten har i seg selv vist seg å være en klar effektivisering: 

 

«Brukervennligheten til Dynamics 365 Finance har vært en stor oppgradering. Det er mye enklere å navigere i systemet mellom selskapene våre, noe som sparer både tid og frustrasjon.» 

 

For IK Lykke er oversikten på tvers av konsernets selskaper spesielt verdifull, ettersom konsernet som nevnt har en selskapsstruktur som består av mer enn 360 selskaper.  

Samtidig har mange manuelle bokføringsoppgaver blitt automatisert, blant annet postering av innbetalinger og betaling av innkommende fakturaer. Dette har ikke bare frigjort tid, men også gitt bedre innsikt i hvor prosessene til tider er utfordrende. 

«Dynamics 365 Finance ga oss muligheten til å skalere og tilpasse løsningen etter hvert som foretningsbehovene endret seg.»

Kristin Strand
IT-prosjektleder

IK Lykke

Høy profesjonalitet og struktur

 

Under implementeringen har Cepheo vist seg å være en viktig og kvalifisert samarbeidspartner, forteller Kristin Strand og fremhever en høy grad av profesjonalitet: 

 

«Cepheos konsulenter har vært kompetente til å løse de oppgavene de har fått. De har også utfordret holdningene og beslutningene våre når de har sett bedre løsninger. Denne formen for rådgivning er viktig for oss», sier Kristin Strand. 

 

IK Lykkes prosjektleder påpeker også viktigheten av dyktige og dedikerte kolleger, spesielt regnskapssjef Nina Nordrum og teamlederne i regnskapsavdelingen, som har vært en uvurderlig ressurs gjennom hele prosessen. 

 

får stor ros fra IK Lykkes prosjektleder for deres uvurderlige arbeid gjennom hele prosessen.

Cepheos struktur og prosjektledelse får også ros av IK Lykkes IT-prosjektleder: 

 

«Cepheo har spilt en viktig rolle i å holde prosjektet innenfor budsjettet og sikre at alle prosesser ble gjennomført på en effektiv måte.» 

 

Ytterligere automatisering og nye funksjoner

 

Det neste steget på IK Lykke og Bunnpris' digitale reise innebærer større utnyttelse av flere funksjoner i Dynamics 365 Finance. 

 

«Vi har etablert et fundament når det gjelder løsningen og prosessene våre. Neste steg er å identifisere hvilke ytterligere forretningsbehov vi har og hvordan Dynamics 365 kan støtte disse», sier Kristin Strand, og fremhever blant annet Dynamics 365 Project Operations som det neste skrittet som vil bidra vesentlig til virksomheten, spesielt hos IK Lykke-konsernets eiendomsselskaper. 

 

Samtidig forventer hun ytterligere automatisering av prosessene: «Vi har en rekke prosesser som vi startet manuelt for å sikre kontroll, men som har vist seg å være verdifulle og derfor er klare for automatisering.»  

 

«Med Dynamics 365 Finance og Cepheo ved vår side er vi sikre på at vi er godt rustet til å møte de utfordringene og mulighetene som måtte komme», avslutter Kristin Strand og forteller at de ser frem til å fortsette sin digitale reise sammen med Cepheo. 

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com