Utfordring

Vekst og suksess stilte nye krav til marketingavdelingen.

Løsning

Implementering av Dynamics 365 Marketing.

Resultat

Mindre tidsbruk på manuelle oppgaver takket været automatisering av prosesser, bedre kundeinnsikt og bedre overensstemmelse med GDPR-regler.



Element Logic har siden 1985 optimalisert virksomheters lagerdrift og har lang erfaring med å designe og installere skreddersydde løsninger som effektiviserer arbeidsflyten til sine kunder. Robotløsninger, materialhåndteringssystemer, programvare og rådgivning bidrar til at kundene forbedrer sin verdikjede, blir mer lønnsomme og innfrir sluttkundens forventning om raske leveranser. Selskapet er verdens første og største AutoStore-partner og omsatte for over 200 millioner EUR i 2021, har hovedkontor i Norge, og opererer over hele verden. 

 

Suksess og vekst stiller likevel nye krav til organisasjonen og verktøyene den bruker. I Element Logics sin marketingavdeling var det tydelig at man trengte et verktøy som bedre kunne understøtte behovene som fulgte veksten. Valget falt på Microsoft Dynamics 365 Marketing, og det var ikke tilfeldig, forteller Anne Marie Tangenes, som er Marketing Specialist hos Element Logic:

 

«Salg hos oss har i flere år brukt Dynamics 365 Sales, men vi har manglet et godt verktøy for Marketing som kunne samarbeide godt med salgsmodulen. Vi ser et stort potensiale i å implementere marketing modulen ifm aktiviteter vi gjennomfører i selskapet. At vi i fremtiden kan samle oss rundt et system fremfor å bruke flere ulike vil være veldig verdifult for oss både med tanke på færre systemer men også bruk av ressurser. Etter en vurdering av mulighetene landet vi på at Marketingmodulen til Dynamics 365 var et godt valg for oss.» 

«Dynamics 365 Marketing vil kunne gjøre samspillet mellom salg og marketing mer sømløst og gir oss evnen til å tracke aktivitetene vi gjør.»

 

Anne Marie Tangenes
Marketing Specialist, Element Logic

Tidlige resultater gir stor tro på fremtiden

 

Hos Element Logic har man til nå bare brukt Dynamics 365 Sales, men har sammen med Cepheo valgt å implementere en rekke Dynamics 365-løsninger, inkludert Finance, Supply Chain Management og Customer Engagement, som alle gikk live 1. februar 2022.

 

Allerede i oktober 2021 begynte Anne Marie Tangenes og Element Logics sin marketingavdeling å bruke de første funksjonene i Dynamics 365 Marketing i form av blant annet whitepaper-kampanjer, og i desember 2021 brukte de systemet til å sende ut email. De optimerte prosessene som Dynamics 365 Marketing muliggjør, betyr at Anne Marie Tangenes allerede nå ser store muligheter for å utvikle virksomhetens marketingaktiviteter.

 

«Vi er fremdeles i et tidlig stadie av implementeringen, men vi har så langt kjent på at Dynamics 365 Marketing vil kunne gjøre samspillet mellom salg og marketing mer sømløst og gir oss evnen til å tracke aktivitetene vi gjør og ikke minst å kunne følge kundereisen fra A til Å, noe som gir oss viktig informasjon om aktivitetene vi gjør faktisk fungerer.»

 

I en tid hvor det hos Element Logic skal jobbes i et høyt tempo, og det er essensielt å ha tilgang til data for å kunne forstå deres målgrupper, er Dynamics 365 Marketing et uunnværlig verktøy:

 

«Det å ha kontroll på dataene sine, aktivitetene og bruke et system som støtter opp under regulatoriske forhold, slik som GDPR, er et konkurransefortrinn. Og vi mener Dynamics 365 Marketing evner å legge til rette for både å supplere salgtrakten, samtidig som man kan legge til rette for at dette gjøres på en compliant måte. Samtidig ser vi på det som kritisk å ha samlet data på ett sted og dette jobber vi med å få på plass gjennom ERP-prosjektet som Marketing er den del av,» sier Anne Marie Tangenes.

 

Funksjonene i Dynamics 365 Marketing automatiserer en rekke av de aktivitetene som tidligere ble gjort manuelt ved hjelp av blant andet Excel-ark, og ifølge Tangenes er det tilfredsstillende å se hvor mange prosesser som kan effektiveres og automatiseres:

 

«Jeg vet om folk som er redde for at automatisert marketing blir upersonlig, og vil fjerne den personlige kundekontakten. Men jeg tenker at hvorfor skal man begrense det til det? Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Jeg tror vi kommer til å evne å fortsatt ha den nære kunderelasjonen nettopp fordi vi automatiserer, så vi kan legge flere ressurser på det personlige og den menneskelige kontakten.» 

 

Cepheo var en opplagt partner, og levde opp til forventningene

 

Element Logic er i gang med en større oppdatering av systemer hvor Cepheo er samlet partner på tvers av løsningene, så man ikke bare utnytter at man blir innenfor Dynamics-økosystemet, men også å ha den samme implementeringspartneren på hele prosjektet:

 

«Cepheo virket som et veldig riktig valg for oss, og implementeringen av Dynamics 365 Marketing er bare en bit at et større puslespill av systemer som vi implementerer i disse dager. Cepheo som totalleverandør av hele prosjektet har derfor vært fornuftig, slik at kommunikasjonen på tvers av prosjektet fungerer optimalt,» sier Anne Marie Tangenes.

 

Implementeringer av nye systemer kan gi store gevinster, men krever også en viss innsats fra både kunde og partner. Her har Anne Marie Tangenes og resten av Element Logic vært veldig fornøyde.

 

«Samarbeidet med Cepheo har vært veldig godt. Vi har lagt inn mye tid og ressurser i prosjektet og vi har fått tett oppfølging i perioder vi har trengt det, med nesten daglig kontakt i kritiske perioder med gode løsninger og støtte,» forteller Anne Marie Tangenes og sier til slutt at erfaringene med både Dynamics 365 Marketing og Cepheo har gitt mersmak, og at de hos Element Logic ser frem til den videre utviklingen sammen med Cepheo.

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com