
Utfordring
I forbindelse med veksten opplevde Sdiptech at evalueringsarbeidet knyttet til nye investeringer hadde rom for forbedringer. Manuelle rutiner og databehandling, samt sprikende rapportering gjorde det vanskelig å følge opp potensielle oppkjøp på skikkelig vis.
Løsning
Cepheo utviklet en skreddersydd Power Apps-løsning med Power BI-funksjonalitet. Den ga datadrevet effektivitet, forenklet Sdiptechs investeringsprosess og reduserte antall prosessledd fra 13 til kun seks.
Resultat
Sdiptech jobber nå enda mer effektivt og har fått bedre beslutningsgrunnlag gjennom en digital løsning som støtter selskapets vekststrategi over tid.
Suksessoppskriften til Sdiptech er evnen til å ta gjennomtenkte og informerte investeringsvalg. Etter hvert som porteføljen vokste innen bransjer som logistikk, energi, vann og sikkerhet, viste det seg krevende å håndtere og vurdere nye muligheter med de verktøyene selskapet benyttet seg av tidligere.
«Vi jobbet med mange regneark og spredt dokumentasjon. Prosessen krevde etter hvert mye manuelt arbeid, forklarer Stefan Padjen, M&A Manager i Sdiptech og tilføyer: Det var helt klart at vi trengte en mer strukturert og effektiv tilnærming».
Med ambisjoner om å ligge i front teknologisk, tok Sdiptech kontakt med Microsoft. Deres anbefalinger førte dem til Cepheo, som med sin ekspertise i prosessforbedring og digitalisering kunne presentere en skreddersydd Power Apps-løsning. Ifølge Padjen viste det seg raskt at Microsoft-teknologien, med Cepheo som partner, var rett vei å gå.
«Den nye løsningen har fjernet unødvendige ledd i prosessen. Vi gikk fra 13 til seks trinn, en enorm forskjell. Nå jobber vi mer strukturert, med bedre datakvalitet og langt større effektivitet».
Stefan Padjen
M&A Manager i Sdiptech
Hvordan Power Apps forenklet investeringsprosessen
Før samarbeidet med Cepheo lagret Sdiptech informasjon i mange ulike formater og systemer. At dataene var spredt, gjorde det vanskelig å henge godt nok med på potensielle oppkjøp. Sammen med lite konsekvent rapportering, sinket dette beslutningsprosessene og førte til forsinkelser i et ellers godt innarbeidet system.
«Vi måtte samle data manuelt fra ulike kilder. Det var tidkrevende og ga ikke et helhetlig bilde», sier Padjen.
Cepheos løsning skulle vise seg å bli et vendepunkt. Med systemet, basert på Power Apps, fikk Sdiptech en sentralisert plattform som automatiserte datainnsamlingen, standardiserte rapporteringen med dashbord- og Power BI-funksjonalitet. Alt tilgjengelig i sanntid.
«Den nye løsningen har fjernet unødvendige ledd i prosessen. Vi gikk fra 13 til seks trinn, en enorm forskjell. Nå jobber vi mer strukturert, med bedre datakvalitet og langt større effektivitet», sier Padjen.
Raskere beslutninger og bedre innsikt
Fordelene med Power Apps-løsningen kom nærmest umiddelbart til overflaten. Selskapets investeringsteam fikk plutselig ett felles utgangspunkt og én kilde til sannhet. Lett tilgjengelig gjennom Power BI. Fasiten ble en raskere og mer treffsikker beslutningsprosess.
«Den gamle løsningen ga ikke et komplett og oppdatert bilde. Innsikt i sanntid gir oss den tryggheten vi trenger», sier Padjen.
Samarbeidet internt er også blitt bedre for det svenske selskapet. Folkene med ansvar for investeringsprosessene følger utviklingen sømløst og alle involverte er til enhver tid oppdatert.
«Nå ser vi endringer umiddelbart og kan fordele oppgavene slik at ingenting glipper. Ikke bare sparer vi tid, vi tar også bedre beslutninger», sier M&A Manageren.
«Vi har å gjøre med en skalerbar plattform i stadig utvikling, så er dette bare starten. Vi ser et stort potensial i å bruke mer automatisering og data for å styrke beslutningsgrunnlaget vårt».
Stefan Padjen
M&A Manager i Sdiptech
Kritiske spørsmål løftet resultatet
Uansett hva du har av teknologi, blir den ikke bedre enn måten den implementeres på. Hos Sdiptech fremhever de Cepheos arbeidsmetode som nøkkelen til en smidig og effektiv overgang.
Padjen forteller at samarbeidet med Cepheo har vært helt utmerket.
«De så betydningen av å forstå våre konkrete behov og ga oss noe som virkelig passer vår måte å jobbe på. Kompetansen, forretningsforståelsen og evnen til oppfølging hadde alt å si».
Padjen er også raus med rosen hva gjelder å utfordre på et tidlig stadium.
«Riktige spørsmål og utfordring av egne forestillinger, førte til at vi sammen spisset sluttresultatet. Unødvendigheter i investeringsprosessen ble fjernet gjennom god og grundig kartlegging av behov». forklarer han.
Det er ikke slik at Power Apps-løsningen Sdiptech implementerte er et midlertidig løft. Den er en skalerbar plattform designet for å støtte selskapets videre vekst. «Digital først»-prinsippet når de investerer, har hjulpet selskapet til å se muligheter og til å reagere på en trygg og fornuftig måte.
«De så betydningen av å forstå våre konkrete behov og ga oss noe som virkelig passer vår måte å jobbe på. Kompetansen, forretningsforståelsen og evnen til oppfølging hadde alt å si».
Stefan Padjen
M&A Manager i Sdiptech
Skalerbar løsning, klar for fremtiden
Sdiptech utforsker allerede muligheter for videre utvikling, som inkluderer mer avanserte analyser og enda bedre støtte for automatisert rapportering.
M&A Manager Padjen ser helt klart vekstpotensialet for den skalerbare plattformen, som stadig utvikler seg.
«Det er mye å hente på å bruke mer automatisering og data for å styrke beslutningsgrunnlaget vårt. Vi er, som nevnt, bare i starten.»
På spørsmål om en oppsummering av samarbeidet med Cepheo, er Padjen klokkeklar:
«En milepæl! Cepheo har hjulpet oss et stort og viktig steg nærmere en mer datadrevet og effektiv måte å jobbe på.»
