Utfordring

Kopenhagen Fur opplevde store problemer med løsningene i en ny forretningsplattform levert av deres tidligere IT-partner. 

Løsning

Cepheo Managed Services 

Resultat

Cepheo Managed Services stabiliserte plattformen og fikk løsningene til å fungere. 

Kopenhagen Fur, som er et av verdens største auksjonshus for pels og et andelsselskap eid av danske minkoppdrettere, har hatt noen turbulente og utfordrende år. 

 

I 2019 ga den daværende IT-leverandøren klarsignal for lanseringen av selskapets nye skybaserte forretningsplattform, men det ble raskt tydelig at plattformen ikke levde opp til forventningene. 

 

«Det ble en svært utfordrende oppstart. Systemene var trege og krasjet ofte. Alt føltes vanskeligere,» sier IT-sjef Peter Skov Hansen i Kopenhagen Fur. 

 

Det oppsto også flere problemer med oppsettet av Microsoft Dynamics 365 Finance og Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement, som ikke fungerte som forventet. 

 

Cepheo Managed Services ble redningen 

 

Kopenhagen Fur begynte derfor å lete etter en IT-partner som kunne drifte og støtte forretningsplattformen. Valget falt på Cepheo og deres Managed Services. 

 

Det krevde imidlertid mye arbeid for å få plattformen til å fungere optimalt. Dette innebar blant annet at arbeidsprosessene i løsningene måtte defineres, kvalitetssikres, justeres og i noen tilfeller helt omkodes. 

 

«Det ga stor trygghet å ha en leverandør som kunne levere ressurser stabilt og kompetent, noe som var avgjørende for at løsningene skulle fungere,» forteller IT-sjefen. 

 

Cepheo Managed Services sørger for at Microsoft Dynamics 365-løsningene hos Kopenhagen Fur holdes oppdaterte, optimaliserte og sikre. Dette gir flere fordeler, som reduserte kostnader for IT-drift, mindre nedetid og færre feil, samt mer tid til å fokusere på kjernevirksomheten og innovasjon. 

 

«Det er vanlig å fokusere på hvilke IT-leverandører som er flinke til å implementere løsninger, men det er minst like viktig å vurdere hvem som er gode til å støtte og videreutvikle dem. I Cepheo fikk vi en stabil partner vi kunne stole på, og som var godt rustet for oppgaven,» sier Peter Skov Hansen. 

 

Det siste hammerslaget 

 

Akkurat da det så ut til at situasjonen hadde roet seg for Kopenhagen Fur, kom pandemien. 

 

Den rammet auksjonshuset hardt. Etterspørselen etter pels og skinn stupte, minkavlen i Danmark ble avviklet, og de fysiske auksjonene måtte raskt konverteres til digitale. Dette hadde store konsekvenser for årsregnskapet, der selskapet opplevde sitt første tap på nesten tre tiår, med en inntektsnedgang på over 50 prosent i 2020 sammenlignet med året før.  
 
Få måneder før årsregnskapet ble offentliggjort, kunngjorde selskapet, grunnlagt i 1930, at det ville legge ned virksomheten i løpet av de neste 2–3 årene på grunn av den danske regjeringens beslutning om å avvikle minkavl i landet. 

IT-sjefen understreker at det har vært en stabiliserende faktor å ha en god partner for å navigere gjennom de hektiske årene. 

 

«Cepheo har båret oss gjennom dette. De har hjulpet oss med å få orden på forretningsløsningene våre, noe som var viktig i denne perioden.» 

 

Peter Skov Hansen roser konsulentene, som de har vært svært fornøyde med, for deres evne til å lytte til tilbakemeldinger og handle deretter. Han fremhever også verdien av å ha hatt de samme konsulentene gjennom hele prosessen. 

 

«Cepheo har en fornuftig tilnærming til både oppgaver og kunder. De lover ikke mer enn de kan holde, noe som har vært 

tydelig hele veien,» avslutter han. 

 

Selv om Kopenhagen Fur offisielt vil overføre sine aktiva og passiva til den danske staten i slutten av oktober 2024, vil samarbeidet med Cepheo fortsette frem til årsregnskapet er ferdigstilt i første halvdel av 2025.  

Vil du vite mer?

 

Ta kontakt med vår salgsdirektør Lars Erik Lindhjem for en dialog om din bedrifts digitalisering.


Telefon: +47 913 51 443

E-post: lars.lindhjem@cepheo.com