Utfordring
HMS Networks’ vekst ble hemmet av et foreldet ERP-system med begrenset funksjonalitet og avhengighet av noen få nøkkelpersoner.
Løsninger
Microsoft Dynamics 365 Finance og Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management.
Resultat
En sammenhengende og robust plattform med forbedret kundestøtte og forbedret dataanalyse som kontinuerlig oppdateres for å støtte vekst.
HMS Networks er et fremgangsrikt svensk produksjonsselskap innen industrielle kommunikasjonsløsninger. Millioner av enheter over hele verden bruker HMS Networks' produkter, som gjør det mulig for enheter å kommunisere med programvare og systemer gjennom IoT, noe som øker produktiviteten til kundene deres.
Siden 1988 har selskapet utviklet seg til å bli en global aktør med over 1 200 ansatte i mer enn 20 land. Det er en ettertraktet stilling, men selskapet har enda større ambisjoner. HMS Networks har nemlig en strategi om fortsatt vekst gjennom organisk utvikling og oppkjøp. Utfordringen var imidlertid at selskapet hadde vokst ut av ERP-løsningen sin.
«Den tekniske plattformen var utdatert og nyutviklingen var begrenset, noe som gjorde at systemet ikke kunne støtte veksten vår på en god måte», sier Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks.
Produksjonsselskapet brukte et ERP-system fra 1990-tallet, som ikke lenger tilfredsstilte kravene til en moderne bedrift. Systemet hadde begrenset funksjonalitet, krevde flere tilpasninger, inkludert bruk av tredjepartsprodukter for å dekke HMS Networks' behov, og systemets brukergrensesnitt var også utdatert.
Det hjalp heller ikke at det var få konsulenter tilgjengelig for å støtte og videreutvikle systemet.
«Systemet ble driftet av vår interne IT-avdeling, noe som skapte et avhengighetsforhold til noen få nøkkelpersoner. Det innebar en risiko for at vi ikke kunne sikre den tilgjengeligheten som kreves for å støtte vår globale virksomhet i mange tidssoner og med mange brukere,» sier Magnus Hansson.
Det nesten 40 år gamle selskapet trengte derfor et moderne, robust og globalt ERP-system for å håndtere data og prosesser på en enhetlig måte i hele organisasjonen.
Tydelig strategi førte til ERP-system fra Microsoft
Prosessen startet i begynnelsen av januar 2022.
«Vi foretok en grundig evaluering av flere forretningssystemer og partnere, og til slutt bestemte vi oss for å implementere Microsoft Dynamics 365 Finance og Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management,» sier Magnus Hansson, som var prosjektleder for hele implementeringen.
Dynamics 365 Finance er et ERP-system som forbedrer effektiviteten ved å samle alle forretningsfunksjoner på én plattform, noe som gir bedre innsikt i forretningsdata og støtter global vekst. Dynamics 365 Supply Chain er også et ERP-system som optimaliserer og automatiserer prosessene i forsyningskjeden for økt effektivitet og fleksibilitet. Med disse systemene kan HMS Networks administrere sine komplekse operasjoner på en smidigere og mer skalerbar måte.
Magnus Hansson forklarer hvorfor selskapet valgte løsninger fra Microsofts omfattende økosystem.
«Microsoft er en av våre største leverandører av IT-tjenester, og vi har strategisk valgt å satse på dem som en av våre viktigste partnere.»
Han forteller at det også var en medvirkende faktor at HMS Networks allerede bruker løsninger fra Microsoft.
«En viktig årsak var at vi allerede brukte flere andre løsninger fra Microsoft, noe som skapte synergier.»
HMS Networks hadde for eksempel brukt Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement-løsninger i mange år, noe som bidro til at de valgte denne løsningen. Det er et CRM-system som hjelper deg med å administrere kundedata og interaksjoner. Med løsningen kan selskapet forbedre kundeservicen, øke salgsproduktiviteten og styrke kunderelasjonene. Dette er spesielt viktig for et selskap som opererer globalt og har behov for å holde oversikt over mange ulike kunder og markeder.
En annen viktig faktor i beslutningen om å velge et ERP-system fra Microsoft, var at HMS Networks allerede brukte Microsoft Power BI. Det er en dataplattform for business intelligence og dataanalyse som gjør det mulig å samle inn, visualisere og analysere data på en effektiv måte. Ved å bruke Power BI kan selskapet ta mer informerte beslutninger basert på sanntidsdata og dyptgående analyser, noe som er avgjørende for den strategiske planleggingen og den daglige driften.
Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management leveres av Cepheo. Partnerskapet sikrer at HMS Networks får den støtten og ekspertisen som trengs innenfor Dynamics 365-plattformen.
Større muligheter og flere fordeler for HMS Networks
Med implementeringen av Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management har HMS Networks fått en mer helhetlig forretningsplattform.
«Vi har nå en mer integrert løsning der systemene våre kan kommunisere bedre med hverandre, noe som åpner for enda flere muligheter som vi kan dra nytte av i fremtiden. Dette har ført til at vi kan gi bedre support til kundene våre og følge opp og analysere data på en mer effektiv måte,» sier Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks.
Forretningsplattformen sørger for at driften er mye mer robust enn tidligere, forteller han.
«Vi har et mer stabilt og pålitelig miljø, og vi er ikke lenger like avhengige av våre egne ressurser. Vi har også fått tilgang til et mye bredere spekter av løsninger og kan nå dra nytte av en større base av eksterne konsulenter hos Cepheo for support og utvikling.»
Dette har gitt selskapet helt nye fordeler og muligheter.
«En stor fordel er at plattformen kontinuerlig oppdateres med ny funksjonalitet. Å ha et system som kan støtte vår vekst og forretningsutvikling er avgjørende for at vi skal kunne fortsette å utvikle virksomheten vår og tilby best mulig support til kundene våre,» sier Magnus Hansson.
Ser stort potensial i AI i fremtiden
HMS Networks valgte Cepheo som IT-partner fordi de best oppfylte selskapets krav i anbudet, særlig når det gjaldt implementeringsmodell, ressurser og evnen til å støtte selskapet i den påfølgende forvaltningen av systemet, som Cepheo leverer via en Managed Services-avtale.
En annen avgjørende faktor var Cepheos erfaring fra produksjonsindustrien, sier Magnus Hansson, som har opplevd et godt samarbeid med IT-partneren.
«Samarbeidet med Cepheo har vært vellykket, med støtte fra dyktige applikasjonskonsulenter som samarbeider godt med medarbeiderne våre for å løse de utfordringene vi står overfor,» sier han.
Han sier at fokuset fremover er å maksimere verdien av alle løsningene i forretningsplattformen.
«Fremover ser vi et stort potensial i å videreutvikle systemet, spesielt ved å integrere de ulike løsningene våre bedre og dermed maksimere verdien vi kan få ut av dem. HMS Networks har som mål å fortsette å vokse, og vi jobber kontinuerlig med å rulle ut systemene til flere markeder og integrere nye oppkjøp.»
Selv om HMS Networks allerede har en ganske omfattende forretningsplattform, er selskapet langt fra ferdig med å lete etter nye teknologiske muligheter.
«Vi har som mål å automatisere flere prosesser og eliminere unødvendige trinn for å frigjøre tid til mer verdiskapende aktiviteter. AI er et område der Microsoft investerer stort, og vi ser frem til å dra nytte av dette for å forbedre dataanalysene våre og effektivisere de daglige oppgavene våre,» avslutter Magnus Hansson.